keskiviikko 15. lokakuuta 2014

Luomisen tuskaa

Kirjoittaminen tuntuu tähän elämänaikaan lähes mahdottomalta - koulussa odotetaan monen sivun mittaisia pohdintoja, raportteja ja ryhmätöitä, jopa minä, joka yleensä aina olen valmis kirjoittamaan aiheesta kuin aiheesta, olen alkanut väsyä kirjoittamiseen. Tuntuu ettei aivotoimintani ole niin terävää kuin vielä vähän aikaa sitten, vai voiko kirjoittamiseen turtua? Voiko jossain kohtaa ajatukset vain loppua? Siinähän sitten mietitään mitäs sitä kirjoittelisi, kun mielen sanainen arkku on tyhjä.

Koulun etätehtävät yllättivät totisesti minut. Luulin, että kirjoittaisin poikittaisella kynällä jokusen sanan ja saisin täydet pisteet. Niinhän mä oon aina koulutehtävät hoitanut. Takanani oli ryhmätyö lähihoitajan historiasta, ja vastauksiahan (ei tietenkään, tyhmä) löytynyt netistä, vaan jouduin talsimaan kirjastoon, jossa olen ehkä viimeeksi yläasteella vieraillut, ja jouduin lukemaan kirjoja, osatakseni kertoa oikeita asioita. Ja tämä vei aikaa! Opin, etten voi aina mennä sieltä mistä aita on matalin, vaan joskus täytyy jopa tehdä töitä asioiden suhteen. Enkä voi piiloutua enää verhon taakse ja sanoa, kun mä olen niin hyvä kirjoittaja. No olenko? En.

Tuntuu hauskalta, että automaattisesti, kun kirjoitan paljon, miellän itseni hyväksi kirjoittajaksi. Siskoni kysyi, miksi whatsupissa keskustelen avopuolisoni kanssa passiivisesti, eli neljännessä persoonassa. Esimerkkinä: Mitä tekee? on aika osuva. Ja minä, joka olen kirjoittamisessa niin mestari, teen tälläisiä virheitä päivittäin. Oikeasti olen aloittelija kirjoittamisessa, jolla ei ole ainuttakaan muistikuvaa yläasteen äidinkielentunneista (saati mistään oppitunneista).

Vaikka tapani käsitellä asioita on lähinnä virheideni kalastelua ja itseni aliarvioimista, voin sanoa, virheistä huolimatta, kirjoittaminen on kuitenkin se osa-aluemissä olen vahvimmillani. Olen huono sanallisessa viestinnässä ja stressaan usein kohtaamisia ja varsinkin tilanteita, joissa minun pitää puhua ja joissa minua kuunnellaan. Kirjoittaminen on usein stressitöntä, ja helppoa, ottamatta huomioon kaikkia niitä miljoonia kielioppivirheitä, joita teen. En lisäksikään ole se, joka kauhistelee, kuinka taas pitää kirjoittaa monta sivua tekstiä, voi voi mistäs nyt kirjoittaisi.

Kirjoittaminen tuntuu tällä hetkellä todella hankalalta, mutta se on ainoa tapani purkaa ajatuksiani. En pysty kertomaan asioita (varsinkaan vaikeita) puhumalla, en edes lähimmille ihmisilleni. Kirjoittamalla osaan kertoa asiat juuri niinkuin ne ovat, enkä kirjoittaessa pahemmin mene "lukkoon" niinkuin puhuessa. Jos kirjoittaminen muuttuu mahdottomaksi, kuinka sitten saan purettua ajatukseni? Kenelle? Miten? Näihin leijaileviin kysymyslauseisiin on hyvä päättää tämä postaus. :)  

2 kommenttia:

  1. Ensinnäkin, oot ihan mahdottoman söpö noissa kuvissa!!! Aaw, ihana <3

    Ja toiseksi, komppaan ihan tota kirjoitusinnon laantumista! Koulussa joutuu välillä kirjoittamaan niin paljon, että huhhuh. Yleensä tykkään kyllä kirjoitustehtävistä kovasti! Mutta esimerkiksi kevään ylppäreiden jälkeen, kun olin raapustanut 26 sivua tekstiä käsin kuudessa tunnissa, meni tosi pitkään ennenkuin pystyi kirjoittamaan mitään puolta sivua pidempää ilman oksennusrefleksiä :D silloin huomasi kyllä, että blogi ja oma päiväkirjaraapustelu jäi tosi vähälle. Aivot ei vaan tahtonut muodostaa sanoja paperille, vaikka kuinka olisi ollut asiaa!

    Mutta kyllä se innostus taas iskee, kun on aina ollut innokas kirjoittaja. Kirjoittaminen on kyllä ihan paras taito! :3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitos <3

      Joo koulun myötä kirjoittamisesta on tullut ns. pakkopullaa, jota en välttämättä haluaisi vapaa-aikana haluaisi tehdä. Kirjoittaminen on kuitenkin ollut henkireikänä, silloin kun ajatusmaailma oli täysin sekaisin ja muutenkin olin sekoamispisteessä, oli päiväkirja ja siihen kirjoittaminen aivan välttämätöntä, muuten olisin kyllä pakahtunut ja lyttääntynyt kaikkien niiden ajatusten alle. Ja huomaan, vieläkin on hyvin vaikeaa kirjoittaa "pinnallisista" asioista, kuten vaikkapa myday tai päivän asu, koska kun aloitan kirjoittamisen, alan miettimään ajatuksiani ja ajaudun pohdiskelemaan ja heittelemään kysymyksiä, joihin en välttämättä saa ikinä vastausta.

      Kirjoittaminen on tosiaan paras taito, mitä omistan. Kun verbaalinen viestintä on suhteellisen heikkoa, tässä yhteiskunnassa selviytymiseen ainoa aseeni on kirjoittaminen. Toisaalta olen kiitollinen, että kirjoittamiseenkin voi väsyä, jolloin taas ymmärrän ettei mikään asia ole itsestäänselvyys, missään asiassa en ole vielä niin hyvä, että harjoittelun voisi jättää pois ja palaan maanpinnalle.

      Kiitos kivasta kommentista ja tsemppiä sinnekkin kirjoittamisessa! <3

      Poista